Blogindlæg med case fra praktikken
I det følgende blogindlæg, har jeg taget udgangspunkt i en
case fra mit praktikforløb på Fredensborg Skole.
Info om casen:
- 3. klasse
- Vi har undervist i emnet areal, hvor målet har været, at eleverne skal have forståelse for kvadratcentimeter og skal kunne beregne areal af en firkant og en retvinklettrekant.
- Jeg tager udgangspunkt i to elevers besvarelser på opgaver fra en test vi har lavet.
- Jeg bruger elevbesvarelserne til at vurdere, hvilken forståelse eleven har/ikke har ift. målene.
På det nedenstående billede, ses en elevbesvarelse fra testen, som viser hvordan eleven, hverken formår at
beregne arealet af trekanten øverst eller nederst. Man kan tyde blyantsstreger/prikker
i hver af felterne inde i trekanterne - også de felter, som ikke er en kvadratcentimeter (1 cm * 1cm) .
Ud fra elevens besvarelse kan man udlede, at eleven skriver, at trekantens areal er 9 kvadratcentimeter og der er tilsvarende 9 prikker inde i trekanten. Jeg tænker umiddelbart, at eleven har talt felterne inde i trekanten og troet at det
var arealet. Hvis det havde været en firkant, havde man kunne finde arealet på
følgende måde, men eleven har ikke forståelse for kvadratcentimeters størrelse,
da eleven tæller alle felter, som var de 1 kvadratcentimeter allesammen. I den
nederste trekant har eleven ræsonneret på samme måde som i
den øverste og herved fået et forkert resultat igen.
På de næste to billeder ses endnu
en elevbesvarelse. Der svares på samme opgave, som den foregående. Det er
blot en elev, som har forståelse for kvadratcentimeters størrelse. Ud fra
besvarelsen kan man udlede, at eleven ikke er helt sikker i sin måde at regne
arealet ud. Dette udleder jeg, idet jeg kan se, at eleven har tegnet trekantens
anden halvdel således, at man kan tælle de to trekanters/firkantens areal vha.
felterne og herved tage halvdelen. Mit bud på
elevens tankegang ift. felterne er, at eleven har haft brug for at se felterne for sig samt
har haft svært ved at multiplicere og har derfor tegnet felterne op, således at
han/hun kunne tælle arealet, i stedet for at beregne det ved at multiplicere de to sidelængder og halvere det. Eleven har heldigvis
forståelse for kvadratcentimeters størrelse/felternes størrelse og derfor
virker metoden/tankegangen fint. Dog mangler eleven at skrive kvadratcentimeter
bag sit resultat.
På det nederste billede har eleven brugt samme fremgangsmåde, men jeg bliver helt i tvivl om der står 10 eller 16. Jeg heller mest til 10, da eleven i forrige opgave viser, at han/hun kunne komme frem til svaret og fremgangsmåden ser ud til at være den samme i næste opgave. Så det kan næsten ikke være 16, som det ligner eleven har skrevet.
På det nederste billede har eleven brugt samme fremgangsmåde, men jeg bliver helt i tvivl om der står 10 eller 16. Jeg heller mest til 10, da eleven i forrige opgave viser, at han/hun kunne komme frem til svaret og fremgangsmåden ser ud til at være den samme i næste opgave. Så det kan næsten ikke være 16, som det ligner eleven har skrevet.
Det er super interessant, at læse
elevbesvarelser igennem for at se elevernes forskellige fremgangsmåder og ræsonnementer - og det er endnu mere interessant, når man selv har stået for at undervise i den grundlæggende viden, som der skal til for at eleverne kan besvare testen. Besvarelserne
kan virkelig være med til at vise elevers misopfattelser samt styrker - og kan efterfølgende bruges til, at tage ekstra hånd om de elever/underemner, som er svære, set i forhold til testen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar