”Vi kalder det ’test og straf’”
Artiklen omhandler en gruppe amerikanske lærere og repæsentanter fra den amerikanske lærerorganisation "American Federation of Teachers"(AFT) besøg på en dansk folkeskole for at se, hvordan en dansk folkeskole anno 2016 kan se ud.
En af de besøgende er Melissa Cooper, der er vicepræsident i AFT, mener at det største problem i den amerikanske uddannelse er at der er for mange test af eleverne. Eleverne bliver fra staten testet mindst en gang i kvartalet, og det ligger udover det som lærerene tester eleverne i som en del af undervisningen. Eleverne kan blive testet hver 14. dag, hvis der er bekymring for at eleverne ikke kan bestå de standardiserede test. Testresultaterne bliver brugt til at rangordne skoler og lærere, dette kan altså få konsekvenser for både lærere og skolen. Staten kan beslutte hvad der skal ske, om læreren skal fyres grundet de dårlige resultater eller om skolen skal lukkes, hvis der tre år i træk har været dårlige resultater, dette er derfor det hedder test og straf.
I 2015 blev der vedtaget en ny lov "Every Student Succeds" her gives der større beslutningskraft til delstaterne, og hermed kan delstaterne selv være medbestemmende ift. hvilken rolle testene skal spille. Lærerforeningen i Ohio, hvor Melissa Cooper kommer fra, har lavet kampanger fro at vise hvad de forstår med ordene skole og uddannelse. Budskabet i kampagnen er at eleverne skal opleve glæden ved at lære, altså at de skal være klar til at lære. Der skal altså være en dagsorden som ikke handler om test.
Denne artikel er interessant læsning idet man får indblik i den Amerikanske måde at holde skole, hvordan staten har haft en sådan magt til at kunne lukke en skole hvis der er dårlige testresultater. Hertil synes jeg den nye lov "Every Student Succeds" er fantastisk, idet den gør at delstaterne får mere bestemmelse og hertil kan danne en ny dagsorden som ikke omhandler test. Denne medbestemmelse kan medføre at eleverne er mere interesserede i at lære, idet at det ikke konstant handler om at præstere. Her kan eleverne have en afslappet tilgang til det at være studerende. Jeg mener heller ikke at eleven, læreren og skolen skal være i konstant frygt for resultaterne af testene. Det er en ubehagelig måde at blive evalueret på hele tiden.
Jeg synes artiklen er spændende, det kunne hertil være mere spændende at kigge på nogle resultaterne for de omtalte standardiserede test.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar