onsdag den 7. december 2016

Læring ved egen erfaring - case fra praktikken

I forbindelse med praktikken, har vi i vores 4 klasse valgt at arbejde med chancebegrebet. I lektionen har vi arbejdet med en side i bogen, hvor man skal være to og to om et lille spil som handler om at man skal slå med to terninger 30 gange og så gange øjentallet med hinanden. Den ene elev vinder hvis resultatet bliver ulige og den anden elev vinder hvis resultatet bliver lige. Efterfølgende skal eleverne vurdere, om spillet er retfærdigt eller ej.
Ud fra hvad vi ved om tal på terninger og deres produkter, så er der ¼ chance for at få et ulige tal, spillet er altså ikke retfærdigt da eleverne ikke har lige store chance for at vinde.

Da klassen har et ulige antal elever sad Maria sammen med en af eleverne, Jonas, og spillede spillet med ham. Efter at have kastet 30 gange  fik begge to lige mange point. Dette gjorde at Jonas var meget overbevidst om, at der er lige stor chance for at få lige som at få ulige - han vurderede spillet altså som retfærdigt.
Derved kan dette spil påvirke elevens forståelse for chancebegrebet på en forkert måde, da han ikke har forstået at det er svært at få et ulige tal - da Maria og ham jo begge havde fået lige mange point.
Da de andre i klassen havde fået resultatet, hvor det var de lige tal der havde vundet. Stadig var Jonas overbevidst om, at han ikke tog fejl. Derfor har vi valgt at tage det op fælles på tavlen og vise chancerne visuelt:
Ulige * Ulige = Ulige
Lige * Lige = Lige
Ulige * Lige = Lige
Lige * Ulige = Lige
Dette hjalp ham lidt til at forstå at det nu er meget sværere at få et ulige tal, selvom han stadig snakkede om, at ham og Maria jo havde fået lige mange point.


Elevernes læring er altså tæt sammenknyttet med elevernes egen erfaring hvilket nogen gange kan medføre en forkert forståelse af f.eks. chancebegrebet. Dette skal vi som lærere være meget opmærksomme på, når vi står for undervisningen i en skoleklassen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar