I forbindelse med
praktikken, har vi i vores 4 klasse valgt at arbejde med chancebegrebet. I
lektionen har vi arbejdet med en side i bogen, hvor man skal være to og to om
et lille spil som handler om at man skal slå med to terninger 30 gange og så
gange øjentallet med hinanden. Den ene elev vinder hvis resultatet bliver ulige
og den anden elev vinder hvis resultatet bliver lige. Efterfølgende skal
eleverne vurdere, om spillet er retfærdigt eller ej.
Ud fra hvad vi ved om
tal på terninger og deres produkter, så er der ¼ chance for at få et ulige tal,
spillet er altså ikke retfærdigt da eleverne ikke har lige store chance for at
vinde.
Da klassen har et
ulige antal elever sad Maria sammen med en af eleverne, Jonas, og spillede
spillet med ham. Efter at have kastet 30 gange fik begge to lige mange
point. Dette gjorde at Jonas var meget overbevidst om, at der er lige stor
chance for at få lige som at få ulige - han vurderede spillet altså som
retfærdigt.
Derved kan dette spil
påvirke elevens forståelse for chancebegrebet på en forkert måde, da han ikke
har forstået at det er svært at få et ulige tal - da Maria og ham jo begge
havde fået lige mange point.
Da de andre i klassen
havde fået resultatet, hvor det var de lige tal der havde vundet. Stadig var
Jonas overbevidst om, at han ikke tog fejl. Derfor har vi valgt at tage det op
fælles på tavlen og vise chancerne visuelt:
Ulige * Ulige = Ulige
Lige * Lige = Lige
Lige * Lige = Lige
Ulige * Lige = Lige
Lige * Ulige = Lige
Dette hjalp ham lidt
til at forstå at det nu er meget sværere at få et ulige tal, selvom han stadig
snakkede om, at ham og Maria jo havde fået lige mange point.
Elevernes læring er
altså tæt sammenknyttet med elevernes egen erfaring hvilket nogen gange kan
medføre en forkert forståelse af f.eks. chancebegrebet. Dette skal vi som
lærere være meget opmærksomme på, når vi står for undervisningen i en
skoleklassen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar