Pænt uden at være prangende.
Denne artikel har jeg fundet inde på folkeskolen.dk. Denne
artiklen handler om Timss undersøgelse, som har lavet en international
undersøgelse af elevernes præsentationer i matematik og naturfag. Undersøgelsen
er lavet på 4. klasser, hvor man ser på hele klassens præsentation og
sammenligner med 50 forskellige lande. Danmark ligger på en 15 plads, som er
pladser over gennemsnittet, så det er et resultat, man kan være stolt af.
Forskellen fra Pisa og denne her undersøgelse er som de siger i artiklen at: ”I
modsætning til Pisa er vi med Timss i stand til at pege på, hvad det er for
faktorer i relation til eleverne, der påvirker præsentationerne. Det kan Pisa
kun gøre på landeniveau”. De snakker om hvordan elevernes forudsætninger
afhænger af deres præsentationer i skolen og i undersøgelsen. Dette er noget vi
kan relatere til i forhold til vores praktik vi er ude i nu.
En anden ting, der bliver snakket om i artiklen er at
lærernes arbejdsbetingelse. I år 2011 svarede lærerne at de havde gode
arbejdsbetingelser, men i mellemtiden har der været lockout og lovindgreb, som
har resulteret i at Danmark er faldet i disse undersøgelser.
Noget andet som
man kan se ud fra denne undersøgelse er at flere timer i fag ikke i sig selv
gavner præsentationerne. Korea, som ligger i top, har et meget lavt antal
matematiktimer i 4. Klasse, mens Portugal har mange flere matematiktimer på
skemaet end Danmark har, og dog ligger de nogenlunde på niveau med Danmark.
Anmeldelse:
Artiklen vil jeg give 3 stjerner ud af 5, da den kommer godt rundt
om undersøgelsen Timss har lavet og man får et indblik i hvad undersøgelserne
kan vise. Det er jo altid godt at de på hvordan Danmark ligger i forhold til
mange andre lande. Danmark ligger slet ikke dårligt, men man kan jo altid
spørge sig om, hvorfor så mange andre lande ligger højere end Danmark og
hvordan deres undervisningsform er, og hvordan det resultere i at de har bedre
resultater. Dog synes jeg at artiklen er lidt fordommene at sige at der er
forskel på børnene der er tosprogede og etsprogede. Selvfølgelig er det sådan
at mange etsprogede børn har forældre, der interessere sig for barnets
skolegang. Men det kan tosprogede elever også have. Vi har f.eks. i vores
praktik klasse både tosprogede elever, der er stærke eleverne i matematik og
etsprogede elever, der er svage i matematik. Så lige her er artiklen lidt
fordømmende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar