fredag den 2. december 2016

Pænt uden at være prangende


Pænt uden at være prangende.
Denne artikel har jeg fundet inde på folkeskolen.dk. Denne artiklen handler om Timss undersøgelse, som har lavet en international undersøgelse af elevernes præsentationer i matematik og naturfag. Undersøgelsen er lavet på 4. klasser, hvor man ser på hele klassens præsentation og sammenligner med 50 forskellige lande. Danmark ligger på en 15 plads, som er pladser over gennemsnittet, så det er et resultat, man kan være stolt af. Forskellen fra Pisa og denne her undersøgelse er som de siger i artiklen at: ”I modsætning til Pisa er vi med Timss i stand til at pege på, hvad det er for faktorer i relation til eleverne, der påvirker præsentationerne. Det kan Pisa kun gøre på landeniveau”. De snakker om hvordan elevernes forudsætninger afhænger af deres præsentationer i skolen og i undersøgelsen. Dette er noget vi kan relatere til i forhold til vores praktik vi er ude i nu.

En anden ting, der bliver snakket om i artiklen er at lærernes arbejdsbetingelse. I år 2011 svarede lærerne at de havde gode arbejdsbetingelser, men i mellemtiden har der været lockout og lovindgreb, som har resulteret i at Danmark er faldet i disse undersøgelser. 
Noget andet som man kan se ud fra denne undersøgelse er at flere timer i fag ikke i sig selv gavner præsentationerne. Korea, som ligger i top, har et meget lavt antal matematiktimer i 4. Klasse, mens Portugal har mange flere matematiktimer på skemaet end Danmark har, og dog ligger de nogenlunde på niveau med Danmark.

Anmeldelse:

Artiklen vil jeg give 3 stjerner ud af 5, da den kommer godt rundt om undersøgelsen Timss har lavet og man får et indblik i hvad undersøgelserne kan vise. Det er jo altid godt at de på hvordan Danmark ligger i forhold til mange andre lande. Danmark ligger slet ikke dårligt, men man kan jo altid spørge sig om, hvorfor så mange andre lande ligger højere end Danmark og hvordan deres undervisningsform er, og hvordan det resultere i at de har bedre resultater. Dog synes jeg at artiklen er lidt fordommene at sige at der er forskel på børnene der er tosprogede og etsprogede. Selvfølgelig er det sådan at mange etsprogede børn har forældre, der interessere sig for barnets skolegang. Men det kan tosprogede elever også have. Vi har f.eks. i vores praktik klasse både tosprogede elever, der er stærke eleverne i matematik og etsprogede elever, der er svage i matematik. Så lige her er artiklen lidt fordømmende.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar