søndag den 6. november 2016

Anmeldelse af evalueringsguide


Anmeldelse af evalueringsguide

Dette er en anmeldelse af en evalueringsguide fra ”den gode evaluering” af Mikkel Haarder, som er direktør i Danmarks Evalueringsinstitut.

Dette evalueringshæfte er målrettet lærere og lærerstuderende, der vil evaluere undervisningen.
Hæftet kommer med fem korte introduktioner til, hvordan man undgår de hyppigste forekommende faldgruber, når man skal arbejde med evalueringer. Denne guide starter med at komme ind på hvad man spørg om og hvorfor omkring evaluering. Derefter introduceres man til hvordan man finder ud af om det er evalueringsspørgsmål eller undervisningsspørgsmål man har at gøre med. Hernæst hvordan man vælger den rigtige metode, hvor man har to overordnede muligheder at vælge imellem og hvem det er der skal involveres i evaluering eller undersøgelsen og hvornår. Og til slut ses der på resultaterne.

Noget af det jeg har hæftet mig fast i efter læsningen af evalueringsguiden er, at man som lærere og lærerstuderende bliver klargjort, om det er en evaluering eller en undersøgelse man skal lave. Da der ligger nogle væsentlige overvejelser i forskellen.

”En klassisk fejl er, at en metode bliver valgt, før man har fastlagt formålet og formuleret nogle præcise undersøgelsesspørgsmål.”

Dette citat udtrykker præcist en typisk fejl flere lærere og lærerstuderende begår en gang imellem. Så at de vælger, at komme med et eksempel på sammenhæng mellem formål, spørgsmål og metodevalg er et fornuftigt valg, da man kan få sig et indblik i hvordan man gør og hvordan man kan foretage sig et velbegrundede valg af metode.

Dog er der få ting som der kunne gøres lidt tydeligere så man som studerende ikke viderearbejder på en forkert måde.

I slutningen af evalueringsguiden anbefaler EVA´s metodeafdeling 5 materialer som man kan arbejde med, hvis man vil læse yderligere og mere i dybden omkring evaluering.

Denne evalueringsguide er tydelig en god guide at bruge. Det kunne være en ide at downloade hæftet, da der gives mange guldkorn.  
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar