Evaluering af elevers udbytte af
undervisning
Modulopgave 1 - Matematik
Sarah-Marie -
Carina - Josefine - Mette
Indledning
Vi er i praktik på XX skole, hvor
vi har en 4. klasse i matematik. Der er 16 elever, hvoraf der er 6 drenge og 10
piger. Vi har lavet en aktivitet, hvor der er mulighed for at evaluere
elevernes udbytte af den pågældende undervisning. Kravet til aktiviteten er, at
den skal omhandle sandsynlighedsbegrebet. Vi har udvalgt en aktivitet i
klassens grundbog ”Kolorit” som vi finder interessant at arbejde med i denne
sammenhæng. Under og efter aktiviteten har vi observeret og evalueret elevernes
udbytte af undervisningen i form af forskellige evalueringstyper.
Aktivitet 1
Eleverne skal trække talkort fra 1-10
og komme så tæt som muligt på 20, når tallene lægges sammen. De skal være 2-6
spillere og hver spiller skal have 10 centicubes. Talkortene blandes og lægges
i en bunke med bagsiden opad. Hver spiller lægger to centicubes i puljen.
Første spiller trækker kort fra bunken - et ad gangen. Tallene på talkortene lægges løbende sammen.
Spillerne må trække så mange kort
de vil. Det gælder om at komme tættest på summen 20. Kommer eleven over 20, har
eleven tabt runden. Når eleven stopper, skal eleven lægge sine kort tilbage i
bunken som blandes. Næste spiller skal prøve at komme tættere på 20. Den spiller
som kommer tættest på 20 vinder puljen.
Læringsmål
Undervisningsmål
– som er obligatoriske for alle:
o
Eleven kan undersøge tilfældighed og
chancestørrelser gennem eksperimenter
o
Eleven har viden om metoder til at undersøge
tilfældighed og chance gennem eksperimenter
Læringsmål
– som vi selv har formuleret:
o
Eleven kan komme med relevante, intuitive gæt på
udfaldet af enkelte eksperimenter
o
Eleven ved hvad chancebegrebet er og kan
forklare det til andre
o
Eleven kan regne ud om han/hun skal trække et
til kort
o
Eleverne kan finde ud af, om der er en strategi
eller ej
o
Eleven har undervejs overblik over summen af
talkort
Sammenhæng mellem aktivitet og mål:
Der er en klar sammenhæng mellem aktivitet og mål, da
begge dele knytter sig til sandsynligheds- og chance begrebet. I aktiviteten er
det nødvendigt for eleven, at få en vis form for forståelse af udfaldet af de
forskellige muligheder ift. at trække et kort. Eleven skal med andre ord kunne
regne ud, om han/hun skal trække endnu et kort for at nærme sig de 20. Eleven
skal også kunne forklare sin strategi og begrunde, hvorfor man skal trække et
kort mere eller ej.
Evaluering 1 - observation
Til brug for vores første evalueringsmetode hvor vi har
valgt observation har vi udarbejdet et observationsskema. Observationsskemaet
er opbygget således, at elevernes navne er koordineret i farvegrupper og
skrevet op lodret. Vandret i observationsskemaet kan man se de fire kategorier
som eleverne vil blive observeret ud fra. Det er følgende fire kategorier:
1.
Kan
snakke om sandsynlighed
2.
Kan
forstå sandsynlighed
3.
Skal
have et hint
4.
Vil
have bekræftelse
Vi har valgt at gøre brug af dette observationsark fordi
man jf. Cato Bjørndal får mest muligt ud af observationerne hvis de er ført i
en form for struktureret log. (Bjørndal: 2013) Vi bruger observation som
evalueringsmetode da vi mener det er en god måde at kigge efter tegn på læring.
Evaluering 2 - spørgeskema
Vi har også udarbejdet et
spørgeskema, for at få elevernes egen vurdering af deres læring. Her bliver de
stillet spørgsmål ift. de udarbejdede læringsmål. Eleverne skal sætte kryds i
det felt de mener er mest passende ift. deres forståelse for
forløbet/aktiviteten. De har følgende muligheder:
1. Thumbs
up (jeg kan det)
2. Thumbs
middle (jeg kan det lidt)
3. Thumbs
down (jeg kan det ikke)
Beskrivelse af gennemført aktivitet
Vi lagde ud med at forklare eleverne aktiviteten.
Herefter udleverede vi det materiale eleverne havde brug for, for selv at lave
deres talkort fra 1-10. Størstedelen af eleverne havde ikke forstået opgaven og
måtte derfor have en ny forklaring, da de var opdelt i grupperne. En enkelt
gruppe tog en prøverunde, da de stadig ikke havde forståelse for opgaven. Der
var også en del grupper der skulle sættes i gang ift. det med at tænke i
sandsynligheder. Mange af dem trak ét kort efter det andet, uden at tænke over
hvilke muligheder der var tilbage. Derudover var der til gengæld mange elever
der overvejede, hvor mange kort de havde trukket og om det kunne betale sig at
trække et nyt.
Gør rede for resultater
Vores første evaluering bestod af
et observationsskema der var opdelt i farvegrupper. Heri har vi noteret ud for
hver elev, om de forskellige observationer vi gjorde os ved den enkelte elev.
For at få et overblik over
observationer har vi lavet et diagram, hvori vi kan se hvor mange elever der
ifølge observationen er placeret i de forskellige kategorier. De forskellige
elever kan være krydset af flere steder.
Vi konkluderer, at størstedelen af eleverne har forståelsen af sandsynlighed, og en del af dem er også i stand til at snakke om sandsynlighedsbegrebet. Der var til gengæld også en hel del elever som havde brug for et hint, da de først var i gang med aktiviteten. Efter de havde fået et hint, kunne de fleste dog forstå sandsynlighed. Der var også en lille del elever, som bare ønskede at få bekræftelse.
Vi konkluderer, at størstedelen af eleverne har forståelsen af sandsynlighed, og en del af dem er også i stand til at snakke om sandsynlighedsbegrebet. Der var til gengæld også en hel del elever som havde brug for et hint, da de først var i gang med aktiviteten. Efter de havde fået et hint, kunne de fleste dog forstå sandsynlighed. Der var også en lille del elever, som bare ønskede at få bekræftelse.
Vores anden evaluering var et
spørgeskema, hvor eleverne selv skulle svare på fire spørgsmål. Dette
spørgeskema giver os mulighed for at evaluere på elevernes eget udbytte af
undervisningen. Vi kan se, at det var størstedelen der havde forstået, hvad sandsynlighedsbegrebet
betød og gik ud på. Dog var der også en tredjedel der kun havde forstået det
lidt. Kun få havde ikke forstået sandsynlighedsbegrebet endnu.
I forhold til det med at kunne snakke med andre om, hvad chancebegrebet er og betyder, var der en lige fordeling af elever der kunne det godt og kunne det lidt. Der var igen kun få der ikke kunne det.
Derudover var der en hel del elever, som havde forstået at de skulle udregne hvor mange kort de havde trukket, for at se om de var tæt på 20. Kun én havde ikke opdaget denne metode. Mange af eleverne havde derudover også overblik over summen af deres talkort og kunne løbende addere disse, for at udregne om de skulle tage et kort mere. En fjerdedel havde kun halvt overblik over summen på deres talkort og en enkelt kunne ikke holde overblik imens.
I forhold til vores første
observationsevaluering, kan vi se at de fleste elever har forstået, hvad
sandsynlighed er. Her er der afkrydset 10 elever ud af 16. I vores spørgeskema
evaluering, har 8 ud af 16 elever sat kryds i, at de har forståelsen af
sandsynlighed. Dvs. at det vi har observeret er meget lig, hvad eleverne selv
mener, de kan.
Det samme gælder, når det kommer til om eleverne kan snakke om chancebegrebet. Hertil har vi observeret, at 8 elever kan snakke om sandsynlighed, og 7 elever har selv sagt, at de godt kan snakke om det.
Desuden er der 7 elever der kan snakke lidt om sandsynlighed og 5 der har en halv forståelse af chancebegrebet, hvilket vi også ser passer med vores observation ’skal have et hint’, da der er 6 elever der havde brug for et hint.
Det samme gælder, når det kommer til om eleverne kan snakke om chancebegrebet. Hertil har vi observeret, at 8 elever kan snakke om sandsynlighed, og 7 elever har selv sagt, at de godt kan snakke om det.
Desuden er der 7 elever der kan snakke lidt om sandsynlighed og 5 der har en halv forståelse af chancebegrebet, hvilket vi også ser passer med vores observation ’skal have et hint’, da der er 6 elever der havde brug for et hint.
Vi kan derfor konkludere, at de observationer
vi har gjort os under aktiviteten, er meget lig hvad eleverne selv mener, at de
har fået ud af undervisningen.
Litteratur:
· Bjørndal, C.R.P (2013). Det vurderende øje. Århus: forlaget Klim.
· Freil, F., & Kaas, T. (2007). Kolorit. Matematik for fjerde klasse -
grundbog. København: Gyldendal
Ingen kommentarer:
Send en kommentar