torsdag den 17. november 2016

Modulopgave 1: Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen

Modulopgave 1: Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen


Aktivitet:
Som aktivitet har vi valgt “hestevæddeløb”, som vi har gennemført i en 3. klasse. Eleverne får udleveret et stykke papir med 11 heste, som er nummeret fra 2 til 12. Eleverne skal kaste med to terninger, hvor summen af terningerne er den hest, der må rykkes/sættes kryds ved. Den hest der når først hen til målstregen, vinder. Inden spillets start gætter eleverne på hvilken, hest de tror vil vinde. Når spillet er gennemført, opsamles der på deres gæt, hvilken hest der har vundet i hver gruppe.

Læringsmål:

  • Eleven kan forklare hvorfor at nogle af hestene har større chance for at vinde end andre.

Sammenhæng mellem aktivitet og mål:
I elevernes arbejde med aktiviteten, arbejdes der med chancebegrebet. Eleverne registrerer undervejs, hvilke heste, der får flest krydser først. Dvs. hvilke heste der har størst chance og hvilke heste der har mindre stor chance. Herved vil eleverne undervejs erfare hvor mange forskellige muligheder der er for at slå 6, 7, 8 og hvor få muligheder der er for at slå for eksempel  2 og 12. Ved erfaringen af sammenhængen mellem terningernes summer, vil eleven under og efter arbejdet have en udviklet forståelse af sammenhængen mellem summerne og chancerne. Hvilket er ønskeligt, hvis eleven skal forklare hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre.

Tegn på læring:

  • Eleven kan italesætte summen af de to terninger.
  • Eleven kan udtrykke, at der er flere muligheder for nogle summe end andre.
  • Eleven udvikler forståelse for chancebegrebet. F.eks. hvis eleven til at starte med har gættet at hest nummer 2 kommer først i mål, men så i løbet af timen bedre forstår at chancen nok ikke er så stor, som hvis man havde valgte hest nr 6,7 og 8.

Observation:
Observation er den første metode, som vi har anvendt til at evaluere elevernes udbytte af deres arbejde med aktiviteten. Vi har valgt at benytte os af Cato Bjørndahl “Det vurderende øje”, hvor vi har indhentet relevant viden omkring observation. Indenfor metoden observation kan man benytte to forskellige former, som er observation af første orden og observation af anden orden. Vi har anvendt observation af anden orden, da vi har observeret en situation, som vi selv har indgået i (Bjørndal, 2003, s. 34). For at støtte vores observation, har vi valgt at tilføje logskrivning, da dette giver mulighed for at nedskrive situationerne og hermed fastholde dem. Dog har vi gjort brug af en ustruktureret log, da fordelen ved denne metode er, at man er meget åben overfor at opdage ting, som man på forhånd ikke er bevidst om (Bjørndal, 2003, s. 74). Men en ustruktureret log har visse ulemper, da det kan være svært at finde mønstre i sine observationer.

Ud fra vores logskrivning har vi citater fra elever under spillet og fra evalueringen. Under spillet blev nogle elever spurgt om hvilke heste de havde satset på og hvorfor det lige var de heste. Her udtrykte eleverne forskellige formodninger:

Liva: “Jeg valgte hest nr. 9, fordi jeg tit slår 5’ere og 4’ere når jeg spiller med terninger”.
Aziz: “Jeg valgte hest nr. 10, fordi den havde maske på”.
Sigrid: “Jeg valgte hest nr. 2, fordi den så sød ud”.
Rune: “7 vinder fordi den har flest kombinationer”.

Man kan ud fra disse citater, tage udgangspunkt i Jones 4 niveauer og det ville derfor have været relevant at benytte en struktureret log med fokus på disse niveauer. Da man ud fra niveauerne kan danne sig et overblik over klassens forskellige faglige niveauer. I citaterne kan man tydeligt se at Liva og Rune har en uformelt kvantitativ forståelse, da de er opmærksomme på de faktiske tal i aktiviteten. Hvorimod Aziz og Sigrid har en subjektivt forståelse, da de vælger hestene ud fra udseende, hvilket er irrelevant i forhold til chancebegrebet (Jess, 2008, s. 402 - 406).

Evalueringsskema med operationaliserede kategorier
Vi har udarbejdet et spørgeskema ud fra operationaliserede kategorier. Nedenfor kan spørgeskemaet ses. Eleven skal sætte kryds ud for en af de tre kategorier, alt efter hvilken kategori eleven selv vurderer at han/hun er mest enig i.


Sæt X
Jeg ved ikke hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste

Jeg ved hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste, men kan ikke forklare det

Jeg kan forklare hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste



Gennemførelse af evalueringsskema;
Vi gennemførte denne summative strukturerede evaluering i slutingen af undervisnigen. Til at starte med, gennemgik vi evalueringen på smartboardet. Vi læste de tre operationaliserede kategorier op for eleverne. Dette gjorde vi med henblik på, at undgå mulige misforståelser og som hjælp til de elever, der har læsevanskeligheder. Herefter fik eleverne udleveret evalueringen, således at eleverne individuelt kunne sætte kryds ved det svar, som de var mest enig i.

Jeg ved ikke hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste
1
Jeg ved hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste, men kan ikke forklare det
12
Jeg kan forklare hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste
9

Redegørelse af resultater af systematisk evaluering:
Ovenfor, ses resultatet af evalueringen. Det viser, at der er 1 elev, der mest enig i udsagnet om “Jeg ved ikke hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste” og 12 elever er mest enig i udsagnet om “Jeg ved hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste, men kan ikke forklare det” og 9 elever, der er mest enig i udsagnet om “Jeg kan forklare hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre heste”. Resultaterne viser om eleverne har opnået det stillede læringsmål.

Det kan konkluderes, at 9 elever selv vurderer, at de har tilegnet sig den viden, der kræves for at opnå læringsmålet. Men at 12 elever er på vej til at kunne forklare det til andre, og måske ville have nået til næste kategori, hvis de havde haft mere tid til at arbejde med aktiviteten.  Efter evalueringen af aktiviteten udtrykte eleven, Luka, en numerisk forståelse, eftersom han sagde: “Man kan få forskellige regnestykker, der kan gi’ syv. Man kan også bytte rundt på tallene, så der er seks kombinationer for at få syv (6+1, 1+6, 5+2, 2+5, 4+3, 3+4)”. Her kan man se, at han forstår helheden, dvs. at han kan sætte tal på, beregne og har forståelse for beregningen i forhold til chancebegrebet samt forklare det til andre. Han er en af de eleverne, der har krydset af i kategorien: At kunne forklare hvorfor nogle heste har større chance for at vinde end andre.
Med denne evalueringsform kan man lave en oversigt af den procentvise fordeling af svarene og herved få et konkret indblik i elevernes vurdering af deres tilegnede viden. Denne illustrative måde at arbejde med besvarelserne, viser fordelingen af klassen. Dette kan man vise for eleverne i en klassesamtale og dermed inddrage evalueringen i en klasse evaluering.



Litteraturliste:
  • Bjørndal, C. R. P. (2013). ​Det vurderende øje (2. udgave). Aarhus: Forlaget Klim
  • Jess, Kristine, (2008). Matematik for lærerstuderende: Epsilon 1. – 6. klasse; Sandsynligheder i skolens yngste klasser. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Opgaven er skrevet af Marwa, Charlotte, Vibeke og Sofie




Ingen kommentarer:

Send en kommentar