fredag den 4. november 2016

Udvikling af besøg på Museummet Louisiana i forbindelse med undervisning

Udviklingen af besøg på Museummet Louisiana i forbindelse med undervisning.

Jeg vil gerne kigge på hvordan udviklingen er på museumsbesøg på Louisiana Museet. Jeg har fundet mine oplysninger inde på www.dst.dk under kultur og kirke og så museer og kulturarv. Når man kommer ind på denne side viser den med det samme et cirkeldiagram over aktivitet på danske museer. Derefter kan man nedenfor se liste med detaljerede besøgstal for alle museer. Her er der lister for hvert år, så man kan bruge det til at udviklingen pr år over flere år. Dette er det hvad jeg har tænkt mig gøre. På listen kan man se besøgende i alt, heraf børn/unge under 18 år ikke undervisning, under 18 år undervisning, årlige åbningstimer. Jeg vil gerne kigge på udviklingen af under 18 år undervisning.

2010:15.000
2011: 16.567
2012:15.689
2013:10.324
2014: 15.410
2015: 13.853

Her kan man se at tallet stiger fra 2010 til 2011 og så igen falder fra 2012 og falder igen fra 2012 til 2013 og så stiger det kraftigt igen fra 2013 til 2014 og falder igen fra 2014 til 2015. Det er meget sjovt at se at den falder fra 2014 til 2015, da der i 2015 var en meget stor udstilling som virkelig mange har været oppe og se. Dette kan man så se ved besøgende i alt som er steget fra år 2014, hvor den var 647.857 til år 2015, hvor besøgende i alt var 724.580. Her er forskellen 76.723 personer, som jo er en virkelig stor stigning, og virkelig stor når man så tænker at unge under 18 år undervisning er faldet.

Anmeldes

Denne side er spændende, hvis man interessere sig for kunst og museumsbesøg. Dette kunne være en ide hvis man måske arbejder med tværfaglige projekter i billedkunst og matematik. Så kunne man starte med at bruge matematikken til at se udviklingen i museumsbesøg lige ved det museum man skal til. Og i billedkunst kan man så besøge muset.

2 kommentarer:

  1. Som Maria skriver i hendes blogindlæg, er der konstant variabel tilknytning fra skolerelaterede besøg i løbet af det 5 år. Måske er det fordi man som lærer ved at sådanne besøg nogle gange i højere grad er besøg hvor elever for hældet en masse information og viden ned over deres hoveder, og bliver trættet af de mange forskellige og muligt uinteressante kunstværker for nogle. Jeg selv husker mine mange besøg på diverse museer med min folkeskole, heriblandt var Louisiana. Denne tilgang til museer er projektleder Tine Seligmann i gang med at ændre på. Hun mener ikke at museer "skal være et sted hvor klassen kommer og får hældt viden på af en museumsformidler" Hun mener istedet at museer skal være et sted hvor eleverne selv producere viden. Her vil jeg nu henvise til Learning Museum som er en bog, hvor man som lærer og lærerstuderende kan hente inspiration til undervisnings- og workshopsforløb. Learning Museum er også en model og et koncept for lærende partnerskab mellem museer og læreruddannelse. På et museum kan man netop tænke forskellige fag ind og også tværfagligt, som Maria skriver. Learning museeum-projektet, ønsker at tænke utaradiotielle fag ind, Tine Seligmann giver et eksempel på fagene til et tværfagligt besøg med fagene; historie og billedkunst, hun mener at eleverne kan få øjnene op for nye perspektiver af de genstande de ser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Se dette link, hvor der skrives at museer har ønske om at få folkeskoler til at besøge dem.
      Link: http://www.folkeskolen.dk/550410/museerne-staar-og-tripper-for-at-faa-din-skoleklasse-paa-besoeg

      Slet