Statistik bruges tværfagligt
I starten af vores praktikforløb var vi med til at observere den klasse, som vi har undervist i hele efteråret (en 2. klasse). Vores praktiklærer er både naturteknologilærer samt matematiklærer, hvilket gjorde det nemt for hende at arbejde tværfagligt med sine fag. Timerne vi observerede var naturteknologi, men timerne omfattede også den matematiske del ved statistik.
Da vi observerede klassen havde de netop været en tur i skoven, hvor de skulle finde de dyr, som kan ses på plancherne nedenfor: "Krible Krable". De skulle hver især afkrydse på deres eget stykke papir, hvis de så det konkrete dyr. Hvis de så flere af dem, satte eleverne flere krydser ved dyret.
Eleverne havde et længere forløb om "Krible Krable" og havde lært en hel del om smådyr i vand og smådyr på land. De afsluttede med en evaluering af forløbet. De skulle tegne/skrive på et blankt stykke papir, hvad der faldt dem ind i forhold til det, som de havde lært under "Krible Krable-forløbet". Eleverne havde svært ved ordet "evaluering" og havde ikke arbejdet så meget med det før. Derfor hjalp vores praktiklærer eleverne i gang ved at give nogle eksempler på tavlen.
I mellemtiden indsamlede vi (praktikanterne) al data og opstillede et pindediagram. De elever som blev hurtigt færdige med evalueringen kom ud og hjalp til med pindediagrammet. Eleverne var først med til at tælle mængden af det enkelte insekt op. Det var en god idé, da vi skulle sikre os, at der var plads til alle krydser i det tegnede pindediagram. De dyr som fremgik flest gange i pindediagrammet blev "en glat bænkebider" og "en jordløber", der hver blev set i alt ni gange.
Eleverne syntes, at det var rigtig sjovt at se insekterne blive sat op på denne måde, hvor de kunne få et bedre overblik. De fandt blandt andet også ud af, at der var dyr, som ingen havde fundet den dag.
Vi hang pindediagrammet op i klassen, hvor det stadig hænger den dag i dag og eleverne kan se tilbage på diagrammet. Her kan de tænke tilbage på, hvordan de hver især indsamlede data og hvordan data kan bruges i et pindediagram.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar