Den Gode Evaluering
Via eva.dk kan man følge
med i nyhedsbreve om evaluering. Her fandt jeg et hæfte til downloadning med ”den
gode evaluering”.
Dette hæfte giver 5 gode
punkter på hvad du skal tænke over før du går i gang.
- Hvad spørger du om og hvorfor?
- Er det en evaluering eller undersøgelse du skal lave?
- Hvordan vælger du den rigtige metode?
- Hvem skal du involvere og hvorfor?
- Hvordan for dine resultater et liv?
Under punkt 1 bliver der
givet gode råd til hvordan man formulerer det gode spørgsmål. Hvilket vi i
vores gruppe ikke tænkte helt over da vi lavede en evaluering via spørgeskema
til vores praktikklasse 6.c efter et endt emne. Vi ville gerne se og vide om
eleverne selv mente at de havde lært noget, og hvad de mente om vores
undervisning. Derfor lavede vi et spørgeskema med tre svarmuligheder til de
første 14 spørgsmål om selve emnet, samt til de første 4 om vores undervisning
som praktikanter. Derudover var der 3 spørgsmål hvor de selv skulle sætte ord
på svarmulighederne. Det skal dog nævnes at de spørgsmål skulle svares anonymt.
Da eleverne sad med
spørgeskemaerne, var der op til flere der ikke forstod vores formuleringer af
enkelte spørgsmål, og derfor skulle have hjælp til disse. Her kan det være
svært at vide om eleverne svaret ærligt eller om vi fik lagt ordene i munden på
dem.
Noget af dette kunne vi
måske have undgået ved at følge de 5 punker i evalueringshæftet. Hæftet hjælper
en til at huske hvem det er man spørger. I 6.c er over halvdelen af eleverne to
sproget, og vi har erfaret at enkelte danske vendinger kender de ikke, og
derfor var enkelte af spørgsmålene ikke formuleret til eleverne.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletEfter at have læst dit blogindlæg vedr. evaluering søgte jeg lidt på nettet omkring "den gode evaluering," da jeg mener at have læst noget i stil med at en evaluering ikke altid er en evaluering - men i stedet kan ses som værende en undersøgelse.
SvarSletPå hjemmesiden nedenfor kan man læse om hvad forskellen er på henholdsvis undersøgelsesspørgsmål og evalueringsspørgsmål og hvorfor der kan være forskel på hvornår man skal bruge det ene og det andet.
- Evalueringerne beskrives som værende en vurdering af fx effekter og målopfyldelse. Man laver evalueringen på baggrund af en række evalueringskriterier.
- Undersøgelser beskrives som værende en metode hvor man har mulighed for at kortlægge en praksis og undersøge hvordan noget fungerer eller mangel på samme. Der laves dog ikke en egentlig vurdering på hvorvidt det er bedre eller dårligere end andet.
Linket er her:
https://www.eva.dk/e-magasinet-evaluering/2015/evaluering-maj-2015/den-gode-evaluering-2-er-det-en-evaluering-eller-en-undersogelse-du-skal-lave