Elevers sociale trivsel 0.-3. klasse
Jeg har indhentet data fra uddannelsesstatitstik om elevernes sociale trivsel fra 0.-3. klasse
På denne side er det muligt at få overblik over danske elevers trivsel, men også karakterer, fravær og meget andet. Jeg har benyttet denne hjemmeside til at finde svaret på om eleverne er glade for deres skole. Man har mulighed for at se det landdækkende gennemsnit, hvor det er muligt at aflæse at der er en overvejende tilfredshed med skolerne. Besvarelsen består af i tre muligheder, nej, ja lidt og ja meget. Dataen er indhentet i skoleåret 2015/2016.
Denne overvejende tilfredshed er et tegn på, at størstedelen af de besvarelser fra de deltagende har besvaret spøgsmålet med muligheden ja, meget. Den rå data er et tegn på mindretal af utilfredse eleven, som er at præfererer. Jeg mener det er ren utopi at nå ned på 0% i den negative besvarelse, da der i folkeskolen på nuværende tidspunkt er inklusionsbørn, som måske hellere skulle have et andet tilbud, men ikke har fået det.
Sammenligning og analyse af grafer og data
Jeg har efterfølgende valgt to kommuner til at sammenligne data.
Jeg har valgt Københavns kommune, som er en den kommune hvortil Danmarks hovedstad, København hører under samt dele af Amager. Københavns kommune har et areal på 86,4 km^2 med et indbyggertal i 2016 på 591.481 indbyggere.
Den anden kommune jeg har inddraget i min sammenligning og analyse er Læsø kommune. Læsø er en kommune som omfatter øen Læsø. Løsø har placering mellem Frederikshavn og Göteborg med et areal på 118 km^2 og havde pr. 31.12.2015 et indbyggertal på 1.817.
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i København og Læsø, da det er meget forskellige byer, både geografisk og størrelsesmæssigt. Læsø er hvad man grundet placeringen kan kalde udkants Danmark. For at udspecificere den rå data, har jeg valgt at lave cirkeldiagrammer. Her er besvarelserne fordelt i procent, og er illustrativt givende når man skal sammenligne to forskellige byer.
København vs landsdækkende
Under denne tekst ses der et 100% søjlediagram, og man kan se at der ikke er stor forskel på fordelingen af henholdvis det landsdækkende gennemsnit og besvarelserne fra København. Den procentvise fordeling af besvarelserne er altså jævnt fordelt i forhold det landsdækkende gennemsnit.
Denne udledelse understøttes af de cirkeldiagrammer der efterfølgende er blevet lavet, denne procentvise fordeling som vises i et cirkeldiagram tydeliggøre at der ikke er over 1 procent til forskel på de to fremstillinger. Dette betyder at eleverne fra København har en besvarelse lig med landstallene.
Ud fra dette kan der konkluderes at eleverne er lige så glade for skolen som alle deltagende er i gennemsnit.
Læsø vs landstallene
Ligesom før ses herunder et 100% søjlediagram med den procentvise fordeling. Man kan herunder se hvilken ujævn fordeling der er i forhold til svarene. Man kan se hvordan fordelingen er overvejende rød (læsø) i kolonnen med nej, dette betyder altså at fordelingen er således at 20% af nej kommer fra landstallene og de resterende 80% er fra Læsø. Det kan udledes hvordan besvarelsen fra Læsø kommune er overvejende negativ i forhold til den sociale trivsel i 0.-3. klasse.
Hertil kan man se hvor stor forskel der er på den procentvise besvarelse mellem disse to cirkeldiagrammer. Kun 53% af besvarelsene har været på ja, meget fra Læsø kommune, hvorimod der er 72% af de landsdækkende eleverne der har besvaret med det svar.
Ud fra dette kan det konkluderes at langt flere elever i Læsø kommune ikke har god social trivsel i klasserne 0.-3. klasse.
Hertil kan man snakke om hvordan det kan være at denne fordeling er således, og hvad man kan gøre for at højne den sociale trivsel i en udkantskommune som Læsø.
Link: https://www.uddannelsesstatistik.dk/grundskolen/overblik?smarturl404=true
Lavet af Sofie
Ingen kommentarer:
Send en kommentar