tirsdag den 1. november 2016

Hvordan kan man som lærer evaluere egen praksis?


Link til artikel: https://teachingcommons.stanford.edu/resources/teaching/evaluating-your-teaching/teaching-evaluation 
_____________________________________________

Artikelsprog: Engelsk 
Udgivet af: Standford University


Denne artikel handler om hvordan man som lærer kan evaluere sig selv og sin praksis. 
Det er vigtigt at evaluere sin egen undervisning, da det giver mulighed for fornyelse samt forbedringer. 

Artiklen beskriver forskellige metoder man kan anvende når man ønsker at evaluere sin undervisning. 
Metoderne er følgende: 

1. Lav spørgsmål som eleverne skal besvare anonymt 
2. Snak med nogle elever efter undervisningen; hvad synes de fungerer og hvad fungerer ikke?
3. Spørg en ven, kollega eller en professionel om de vil observere dig mens du underviser 
4. Videooptag dig selv og din undervisning 
5. Lille gruppe feedback-session med professionelle og elever

Jeg synes artiklen er interessant da de muligheder der er beskrevet er forskellige og kan udføres på forskellige klassetrin. 

* I indskolingen og på mellemtrinnet vil det nok være metode 1, 2, 3 og 4 jeg ville gøre brug af.

* I udskolingen ville jeg også gøre brug af metode 5, da jeg tror eleverne vil være i stand til at komme med gode og brugbare kommentarer omkring min undervisning. 


Hver metode er beskrevet mere detaljeret i artiklen og de kan være gode at have for øje når man skal inspireres til at evaluere sin egen undervisning! 

Selvom artiklen er på engelsk synes jeg I skulle hoppe ind og læse den! 

Jeg vil give artiklen fire stjerner! 






2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. At vide hvorledes at man som lærer kan evaluere sig selv er naturligvis et interessant område. Som nævnt i artiklen er der mange forskellige måder på hvorledes man kan foretage en selvevaluering og de er alle åbenlyst ganske brugbare. En af dem som jeg selv er specielt meget fortaler for ,er punkterne 1 og 2. Disse to punkter omhandler begge "at benytte eleverne som en slags evalueringsværktøj". Det er vigtig at engagere eleverne i selvevaluerings-processen fordi sagen er at det jo netop er dem vi forsøger at forbedre os for...og det er dem som ved bedst om man som lærer leverer dem sin viden på bedste vis, eller om der er behov for småjusteringer.

    SvarSlet