I
dette blogindlæg har jeg valgt at kommentere på hvad der adskiller en
evaluering fra andre typer undersøgelser, da det er vigtigt at blive skarp på
hvornår man skal hvad.
Evaluering
er en undersøgelse, hvor der bliver foretaget vurderinger på baggrund af evalueringskriterier.
Disse vurderinger kan eksempelvis være målopfyldelse og effekter. Hvorimod en
undersøgelse kan have et helt andet formål, da man kan vælge at kortlægge en
praksis og undersøge, hvordan noget fungere, dog uden at vurdere noget.
De
overordnede spørgsmål er også med til at afgøre om der skal foretages
vurderinger, og med det kan man skelne mellem undersøgelsesspørgsmål og evalueringsspørgsmål.
Et eksempel på et undersøgelsesspørgsmål kan være; ”Hvilke barrierer er der for praktikvejlederes deltagelse i efteruddannelse?” og et evalueringsspørgsmål kan være; ”I hvilken grad opfylder de politiske målsætninger om efteruddannelse af praktikvejledere?”
https://www.eva.dk/e-magasinet-evaluering/2015/evaluering-maj-2015/den-gode-evaluering-2-er-det-en-evaluering-eller-en-undersogelse-du-skal-lave
Et eksempel på et undersøgelsesspørgsmål kan være; ”Hvilke barrierer er der for praktikvejlederes deltagelse i efteruddannelse?” og et evalueringsspørgsmål kan være; ”I hvilken grad opfylder de politiske målsætninger om efteruddannelse af praktikvejledere?”
https://www.eva.dk/e-magasinet-evaluering/2015/evaluering-maj-2015/den-gode-evaluering-2-er-det-en-evaluering-eller-en-undersogelse-du-skal-lave
Ingen kommentarer:
Send en kommentar