lørdag den 5. november 2016

Inspirationskatalog til evalueringsmetoder

Link: http://sopu.dk/wp-content/uploads/2012/05/Inspirationskatalog-Metoder-til-evaluering-af-undervisningen.pdf 

Metoder til evaluering af undervisningen

Jeg har igennem min søgning efter metoder til evaluering af undervisning fundet et smadder fedt inspirationskatalog på sopu.dk! 

Inspirationskataloget beskriver forskellige evalueringsmetoder der henholdvis retter sig mod: 

1. Elevens faglige udbytte af undervisningen samt elevens personlige og faglige mål 
2. Underviserens tilrettelæggelse af undervisningen 
3. Både elevens udbytte og underviserens tilrettelæggelse af undervisningen (en blanding af begge) 


  • Der er knyttet seks evalueringsmetoder til elevens faglige udbytte. 
  • Der er knyttet seks evalueringsmetoder til underviserens tilrettelæggelse af undervisningen. 
  • Der er knyttet tre evalueringsmetoder til både elevens udbytte og underviserens tilrettelæggelse af undervisningen. 
Jeg har lavet et skema over hvilke evalueringsmetoder der knytter sig til hvert område, så man hurtigt kan få et overblik over hvilke muligheder man har. 



Det der er smadder fedt ved inspirationskataloget er, at der ved hver evalueringsmetode er beskrevet en masse faktorer som man skal have for øje inden man vælger hvilken evalueringsmetode man vil gøre brug af. 

Alle disse faktorer er:

  • Formål/mål 
  • Evalueringsgenstand 
  • Typisk målgruppe 
  • Planlægning/forberedelse 
  • Anvendelse/forløb 
  • Opfølgning 
  • Gode råd til underviseren
Som jeg nævnte tidligere er disse faktorer beskrevet ved hver evalueringsmetode. 


Jeg har valgt tre evalueringsmetoder som jeg synes er sjove, aktuelle og brugbare. 

1. Elevens faglige udbytte samt elevens personlige og faglige mål 
Her har jeg valgt at fortælle lidt om "feedforwardmetoden." 

Feedforwardmetoden er en evalueringsmetode man kan bruge når man skal evaluere elevens faglige udbytte samt personlige og faglige mål. 

Det jeg synes er interessant ved denne metode er, at det er eleverne der selv vælger og forbereder hvad de ønsker at få feedback på. Eleven styrer altså selv om det er feedback på den faglige eller den personlige del. Eleven skriver selv spørgsmålene ned og medbringer dem når processen går igang. 

Læreren er procesansvarlig og skal styre processen, men det er eleverne selv der skal give feedback til hinanden. 

2. Underviserens tilrettelæggelse af undervisningen 
Her har jeg valgt at fortælle jer lidt om "sandwichmetoden.

Sandwichmetoden er en evalueringsmetode man kan bruge når man skal evaluere underviserens undervisningsmetode og undervisningens indhold. 
Sandwichmetoden kan ses i tre lag: 

1. lag hvor eleven skal skrive 3 specifikke og positive ting
2. lag hvor eleverne skal komme med et godt råd og noget de anbefaler 
3. lag hvor eleverne skal skrive hvad de generelt synes 

Læreren får mulighed for at vide hvad eleverne tænker om undervisningen generelt og kan bruge denne viden i den kommende planlægning/tilrettelæggelse af undervisningen. 


3. Både elevens udbytte og underviserens tilrettelæggelse af undervisningen 
Her har jeg valgt at fortælle lidt om evalueringsmetoden "refleksionens stemme." 

Det er en lidt anderledes evalueringsmetode hvor eleverne skal reflektere over egen læring/indsats i et givent forløb. Man kan også sagtens anvende metoden til at evaluere et bestemt undervisningsforløb hvis dette ønskes. 

Lærerens vigtigste opgave er, at skrive de spørgsmål ned som eleverne skal reflektere over. Det kunne fx være spørgsmål såsom: 

"Hvad synes du er det bedste du tager med dig fra dette forløb?
"Kunne du have ønsket dig noget anderledes i dette forløb?"
"Hvis du selv skulle vurdere din egen indsats på en skala fra et til til - hvor ligger du så og hvorfor?" 

Når evalueringsprocessen skal igang har man en gruppe elever i et rum hvor der er stille og dæmpet musik. Eleverne bliver bedt om at lukke alt ude og kun lytte efter og reflektere over de spørgsmål der læses op. Eleverne kan evt. lukke øjnene. Hvert spørgsmål læses herefter op og indimellem spørgsmålene gives der tid til at reflektere. 

Når alle elever har reflekteret over alle spørgsmål kan man så diskutere/høre hinandens refleksioner i plenum. 

_____________________________________________________________

Hop ind og blive inspireret! Man kan helt sikkert få nogle gode idéer ift. praktikken!

Jeg vil give dette inspirationskatalog fem ud af fem stjerner! Jeg synes det er super detaljeret, nemt at gå til og spændende læsning!










1 kommentar:

  1. Jeg hæftede mig ved "speeddating" evalueringsmetoden. Den som ligger under "Elevens faglige udbytte af undervisningen samt elevens personlige og faglige mål".

    Her er det elevernes selvevaluering. Planlægge testspørgsmål og svar. Der skal være et spørgsmål til hver elev. Der skal vælges tidsholder til partnerskift, som tager
    ca. to minutter (fx læreren).
    Elever trækker et spørgsmål og finder en partner, som de giver spørgsmålet. Partneren læser spørgsmålet og giver sin besvarelse på det. Derefter kan man vælge en dialog. Dernæst læser du dit spørgsmål op og giver dit svar derpå. Så går man videre og finder en ny partner og gentager processen med at bytte spørgsmål osv.

    Det er lidt ligesom vi har lavet sammen med Lisbeth og Niels.
    Læreren kan med fordel gå rundt og høre elevernes svar, så eleverne også føler sig hørt. Man kan også opleve at nogle elever gerne vil have lærerens hjælp/mening.
    Der står også at nogle elever måske gerne vil forberede sig til dette, så man skal gøre dem opmærksomme på det.

    Så nu har vi et ord til den aktivitet/evaluering, som vi - i klassen - var været glade for at bruge.

    SvarSlet